BERBANTALKAN BATU

Pernah Malik bin Dinar mengunjungi Rabiah yang sedang sakit tenat. Dilihatnya satu-satunya kendi yang dimiliki Rabiah pecah sehingga air mengalir keluar. Sedangkan kendi itu adalah untuk air wudhuk dan minum. Di ruangan lain dilihatnya pula sepotong kayu dan batu-bata yang kadang-kala dijadikan bantal. Hati Malik sebak melihatnya.

“Jangan khuatir, sesungguhnya aku ada seorang kawan yang kaya,” kata Malik kepada Rabiah. “Kalau engkau izinkan, biar aku ambil sesuatu daripadanya untuk keperluannya dan ubat-ubatan sekadar untuk menyembuhkan penyakitmu.”

“Wahai Malik, engkau telah melakukan kesalahan dengan mengikuti perasaanmu sendiri. Bukankah Tuhanku dan Tuhan mereka itu sama?” tanya Rabiah.

“Benar,” jawab Malik.

“Lalu, apakah Tuhan melupakan hambaNya lantaran miskin sehinga mereka menjadi fakir? Dan, apakah Tuhan hanya ingat kepada hambaNya yang kaya sehingga mereka jadi senang?”

“Oh, tidak,” jawab Malik.

“Oleh itu,” sambung Rabiah, “kerana Tuhan lebih mengetahui keadaanku, bagaimana mungkin aku melupakanNya? Keadaanku sekarang ini adalah atas kehendaknya juga. Sedangkan aku pun hanya menginginkan apa-apa yang Dia inginkan.”

NOTA

Penulis betul-betul berharap yang para pembaca yang telah membaca blog ini agar men “follow”  blog ini atau meletakkan status “like” di facebook serta menyebarkan mengenai blog ini kepada kenalan anda yang lain agar perkembangan blog ini dapat diteruskan.

YRC

Rujukan

Khairul Ghazali, (2007). “Ketawa dan Tangis Manusia”. 15A, Tingkat 1, Wisma Yakin, Jalan Masjid India, 50100, Kuala Lumpur. Darul Nu’Man. Tajuk 84 (m.s 66). http://www.darulnuman.com

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s